Auteur Yarrid Dhooghe

Over exact één week gaat Transit 2015, het 21e-eeuwse luik van Festival 20/21 (het vroegere Festival van Vlaanderen Vlaams Brabant), weer van start. Bijzonder aan deze editie is dat Transit voor de eerste keer onder het curatorschap van musicoloog en criticus Maarten Beirens staat. De hoofdrol van het festival wordt nog altijd vertolkt door de vele creaties, maar Beirens ambitie is vooral om ons kennis te laten maken met het actuele, het nu. De vraag “Wat leeft er bij de muziekkunstenaars van vandaag?” wil Transit beantwoorden.

Om hierin te slagen, biedt Transit in het weekend van 23 tot 25 oktober in het STUK te Leuven een unieke blik op de hedendaagse kunstmuziekscène. Als programmator kiest Beirens niet voor de gemakkelijkste weg. De unieke mélange van generaties, ensembles en esthetische invalshoeken toont zijn goesting in avontuur. Risico’s worden niet uit de weg gegaan. Hierdoor zal het oor wellicht niet alles liefhebben, maar een echte melomaan is nieuwsgierig naar die paar hoogtepunten die Transit ongetwijfeld biedt.

Klassiek Centraal zal Transit van het begin tot het einde opvolgen. De programmatie is enorm gevarieerd, waardoor Beirens de luisteraar een ruime blik op de hedendaagse muziekwereld gunt. Drie intense dagen boordevol nieuwe muziek uitgevoerd door uitstekende muzikanten en ensembles passeren de revue. Maar drie concerten scheppen nu al bijzonder hoge verwachtingen.

Tip 1 – Talea Ensemble opent Transit transatlantish
Het New Yorkse Talea Ensemble zal Transit openen. Beirens selecteerde voor het concert werken van verschillende generaties componisten aan beide zijden van de oceaan. Naast een wereldcreatie van het Europees boegbeeld Georges Aperghis, staat ook Amerikaans werk van componist Anthony Cheung op het programma. Een Vlaamse toets geeft Beirens het concert door ook een werk van componist Luc Brewaeys te programmeren. Om zeker te zijn dat het openingsconcert zal knallen, speelt het Talea Ensemble het fenomenale percussieconcerto Δίκη Wall van Italiaans componist Pierluigi Billone.

Tip 2 – Hightech in concert
Het Nadar Ensemble is geen onbekende meer voor de frequente transitfestivalganger. Dit concert plaatst technologie centraal. De spanning tussen de mens en de machine is het onderwerp van dit concert. Beirens selecteerde werk van vier jonge componisten die deze gevoelige thematiek met hun muziek trachten te vatten. Alexander Khubeevs The Ghost of Dystopia en Alexander Schuberts Point Ones hebben gemeenschappelijk dat ze op theatrale wijze morrelen aan de traditionele functie van de dirigent. In Simon Steen-Andersens AMID kan de luisteraar zich verwachten aan obsessieve herhaling. Tot slot is er ook een wereldcreatie van componiste Jennifer Walshes 1984, It’s OK. Met de muziek van vier getalenteerde componisten, die uitgevoerd wordt door het Nadar Ensemble zijn de verwachtingen voor dit concert bijzonder hoog.

Tip 3 – Intimiteit & expressiviteit
De reus van de nieuwe muziek Helmut Lachenmann krijgt van Beirens een ereplaats in het programma van Transit. Pianiste Yukiko Sugawara en sopraan Elisabeth Keusch zullen zijn indrukkwekkende liedcyclus Got Lost uitvoeren. Daarnaast staan ook twee pianowerken, Frederik Neyrincks Kandinsky-Etüde 4 – 5 Observationen – 2 Improvisationen (wereldcreatie) en Mark Andrés lv 1, op het programma.

Ook dit jaar belooft Transit weer een festival van experiment en ontdekking te zijn. Beirens programmatie daagt de luisteraar uit om de oren nog meer te spitsen. Transit dompelt je onder in de klankenwereld van vandaag. De unieke kans om als eerste een indrukwekkende nieuwe compositie te horen, is door de vele creaties meer dan reëel.