‘home sweet home’: het Klarafestival brengt in 2017 werken die verwijzen naar plaats en verplaatsing, naar verbanning en identiteit, en naar de invloed van een omgeving op een componist en omgekeerd.

Verrassende creaties, toporkesten die zelden ons land aandoen of hun Belgisch debuut maken en een symbolisch concert van het Nationaal Orkest van België samen met een formatie van uit Syrië gevluchte musici: het zijn maar enkele van de hoogtepunten van deze editie.

Naar goede gewoonte is het Klarafestival opgebouwd rond een maatschappelijk relevant thema. In 2016 kwamen de vele muzikale uitdrukkingen van passie en compassie aan bod. Voor deze editie kiest het festival een thema dat meer dan ooit in het brandpunt van de actualiteit staat: ‘ver-plaats-ing’. De programmering laat horen hoe grote componisten muzikaal uitdrukking gaven aan de vereenzelviging met een plaats, de emoties die migratie oproept, de heimwee van de banneling, de drang om andere landen te ontdekken en de invloed van de ene muziektraditie op de andere.

Het Klarafestival 2017 nodigt uit tot een reis doorheen de 19e en 20e eeuw, en dan vooral in Centraal-Europa, Rusland en de Verenigde Staten. Het nationalistische enthousiasme in de periode van de romantiek inspireerde de Tsjechische componisten Smetana, Janáček en Dvořák tot het schrijven van hun mooiste werken. Ongeveer een halve eeuw voordien componeerde de Oostenrijker Haydn de Kaiserhymne, die tot op vandaag doorklinkt in het Duitse volkslied. Gustav Mahler worstelde met zijn meervoudige identiteit, wat hij verklankte in zijn Eerste symfonie, ook te horen op het Klarafestival. In de 20ste eeuw vervolgden de bolsjewieken en de nazi’s honderden artiesten. Het festival brengt werk van de Russische componisten Rachmaninov, Prokofjev en Sjostakovitsj, alsook van de Duitser Hindemith en van de Oostenrijkers Schönberg en Berg. Veel van die bannelingen vonden hun toevlucht in de VS. Die toegestroomde musici lieten een onuitwisbare stempel na op de Amerikaanse muziektraditie. Gershwins Rhapsody in Blue en de ontelbare soundtracks die in Hollywood zijn geproduceerd, zoals Bernsteins muziek voor On the Waterfront, zijn enkele getuigen van die invloed. En ook Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse in patria staat op het programma. Al in de vroegste dagen van de opera haalden componisten inspiratie uit het thema van ballingschap.

Het Klarafestival presenteert weer nieuwe creaties, waaronder The Diary of One Who Disappeared, naar Janáčeks liedcyclus Dagboek van een verdwenene, in een regie van Ivo Van Hove. Het Syrian Expat Philharmonic Orchestra, een formatie van professionele Syrische musici die de burgeroorlog in hun land ontvlucht zijn, zorgt voor een buitengewoon symbolisch moment: het geeft aan de vooravond van de herdenking van de aanslagen in Brussel, samen met het Nationaal Orkest van België, een concert in het teken van verzoening.

Naar goede gewoonte nodigt het Klarafestival weer een keur aan gerenommeerde musici uit. Zo is New York Philharmonic na een lange afwezigheid weer te gast in ons land, maakt Taiwan Philharmonic voor het eerst zijn opwachting in België, staan vaste waarde René Jacobs en beeldenstormer Teodor Currenzis op de bok, en zijn de beroemde Tsjechische mezzosopraan Magdalena Kožená en de Franse bariton Stéphane Degout ook van de partij. Naast de concerten staat een uitgebreide reeks activiteiten in de context van het festival gepland: verdiepende concertinleidingen, radiogesprekken en thema-uitzendingen op Klara.

En het Café Victor in het Paleis voor Schone Kunsten wordt voor de duur van het festival omgetoverd in het Klarafestival-café.



WANNEER:
 van 9 tot en met 24 maart
WAAR: op diverse plaatsen in Brussel, in Brugge en Antwerpen
KAARTEN: telkens bij de box office van de verschillende zalen
Klarafestival 2017