Gebaseerd op de berechting van Jezus Christus aan het kruis nemen De zeven laatste woorden een unieke plaats in binnen het oeuvre van Haydn. In al zijn eenvoud behoort deze ontroerende instrumentale passiemuziek met haar zeven opeenvolgende trage delen als meditatie -zij was een compositieopdracht van de kathedraal van Cadiz in Andalousië met als bedoeling er de liturgie van Goede Vrijdag mee op te luisteren- tot de mooiste die ooit geschreven werd.

Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze is een toonbeeld van Haydns ongelofelijke technische meesterschap en een merkwaardige mengeling van zinnelijkheid en schroom, van bewust gekozen eenvoud en deemoed; uiterst doeltreffend ook voor wat de aanwending van de op het eerste zicht eenvoudige muzikale middelen betreft. Elementen als fragiliteit en intimiteit dragen bij tot het aangrijpende karakter van het werk, dat dankbaarheid en hoop uitstraalt en het tot een monument maakt van muzikale en emotionele, maar ook van intellectuele diepgang; een absoluut hoogtepunt dat wonderwel past in deze passietijd. Voor de christelijke wereld is het lijdensverhaal van Christus het opperste symbool van de uitvoering van rechtspraak, waardoor het werk perfect aansluit bij de doelstellingen van het stadsfestival Op Recht Mechelen, waarin Mechelen 400 jaar rechtspraak herdenkt. Een extra dimensie is de uitvoering door de Wiener Polyphoniker, het eerste Europese jeugd-integratieorkest. Het instuderen en uitvoeren van muziek op het hoogste niveau brengt getalenteerde jongeren uit de hele wereld, zowel met als zonder migratieachtergrond, samen en schetst zo, zowel in Wenen als internationaal, een positief integratiebeeld. De huidige ontwikkelingen in onze maatschappij maken dit werk en de thematiek van integratie brandend actueel.


  • WAT: Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
  • WIE: Haydn-Genootschap Vlaanderen
  • WAAR: Mechelen
  • WANNEER: 2 april 2017
  • Foto: m.t.