Is het mogelijk de ooit gelauwerde film ‘Pauline & Paulette’, een teder werkstuk van Lieven Debrauwer, met een unieke cast en overrompelende kleurenpracht, te doen vergeten?

Is het mogelijk de ooit gelauwerde film ‘Pauline & Paulette’, een teder werkstuk van Lieven Debrauwer, met een unieke cast en overrompelende kleurenpracht, te doen vergeten?

Ik had er mijn twijfels over, maar ja, dat kan, en hoe! Regisseur Frank Van Laecke heeft zijn sporen al verdiend in het theater en beschikt over een rugzak vol ervaring om het publiek mee te voeren in een compleet ander universum.

Het verhaal

Het verhaal blijft een klassieker in het Vlaamse collectieve geheugen dank zij de schitterende vertolking van de twee theatercorryfeeën Ann Petersen en Dora Van der Groen. Pauline is een 60-jarige vrouw met de geest van een 7-jarige. Ze woont haar hele leven lang bij haar oudste zuster Martha die haar vertroetelt. Het verhaal neemt een dramatische wending wanneer Pauline het levenloze lichaam van Martha vindt in de rozentuin. Wie gaat er nu voor Pauline zorgen? Paulette die een winkel runt, ziet het helemaal niet zitten om de zorg erbij te nemen. Haar enige verzetje is zingen in het operettegezelschap. Voor zus Cécile, die alleen maar aandacht heeft voor mooie kleren en rijke mannen, is Pauline een blok aan haar been. De twee zussen willen Pauline in een home onderbrengen, maar dat is buiten het testament van Martha gerekend. Dat stipuleert dat Cécile of Paulette voor de opvang van Pauline moeten zorgen. Na veel getouwtrek over en weer gaat Pauline uiteindelijk toch bij Paulette inwonen, een ruwe bolster met een gouden hart. Houdt ze aanvankelijk de boot af, dan haalt haar zusterliefde toch de bovenhand en ze neemt haar zusje onder haar hoede. Samen zullen ze volop genieten van de kleine dingen van het leven.

Creatief team

Drie bezielde kunstenaars polijsten deze diamant met schitterende schakeringen. Componist Dirk Brossé betreedt volkomen moeiteloos en onbevangen het onbegrensde klanklandschap. Voor  deze productie laat hij zich inspireren door alle mogelijke tinten rood, wat resulteert in vleugjes fado en Franse musette: warm en meeslepend. Allard Blom, die de poëzie van het verhaal met subtiele songteksten bedient. De teksten van Frank Van Laecke zitten knap in elkaar, doen je lachen en wenen tegelijkertijd.

Dit verhaal is zo herkenbaar en gaat over onmacht, verlies, vriendschap, altruïsme. Het is op een serene, fijnzinnige  en meesterlijke manier op de scène gezet door Frank van Laecke. Hij kneedt alle elementen tot een warme, sprankelende voorstelling en weet de juiste mensen te casten.

Het decor: een helblauwe hemel en een felrode rozentuin als centrale elementen is de ideale setting.

Regie versus muziek en vertolking

Een mooie voorstelling maken blijft voor een regisseur het grote doel. De grenzen van het haalbare met de acteurs aftasten en het publiek een onvergetelijke en pakkende avond bezorgen. Het zichtbaar maken van de kwetsbaarheid van de personages (spelers) maakt het geheel sterk. Met een groot inlevingsvermogen maken Liliane Dorekens als Paulette, Erna Palstermans als Pauline en Marilou Mermans als Cécile hun moeilijke opdracht waar. De worsteling om de verantwoordelijkheid voor hun zorgenzusje op te nemen is confronterend. Martha, vertolkt door een uitstekende An Vanderstighelen blijft als bewaarengel aanwezig en stuurt het geheel in goede banen. De liedjes die ze zingt zijn vederlicht van teneur. Haar interpretatie is stijlvol en intimistisch, als warme straaltjes zonneschijn. De kracht van de muziek is de contour, de melodielijnen in al hun naaktheid. Dirk Brossé gaat heel omzichtig te werk. Met prachtige klankkleuren, mooie fraseringen, eenvoudig en herkenbaar trippelen op de notenbalk. Rood is de kleur van de voorstelling en dat probeert hij ook in de muziek te verklanken: soms etherisch, teder, brutaal of de spelers én publiek omvattend als een warme deken.

Frank Van Laecke verstaat de kunst om het publiek niet te laten verzuipen in melodrama. De spanningsboog  gaat in golvende lijn. Op tijd en stond vinden er ludieke en pittige interacties plaats. Stuk voor stuk schitterend neergezet door enerzijds een jong natuurtalent Charline Catrysse en een innemende Dirk Van Vaerenbergh. Van elk personage maken ze een pareltje.

De technische mogelijkheden en beschikbare podiumruimte in het Fakkeltheater, maar ook in Gemeenschapscentra en Culturele Centra zijn niet ongelimiteerd. Van Laecke verstaat de kunst om het maximum uit het minimum te halen.

Een getalenteerd orkest voert de composities van Dirk Brossé uit, muziek die bij wijlen rauw is, maar tegelijkertijd troostend en sensueel, én ‘De Bloemenwals’ van Tsjaikovski.  

Het eindresultaat overtreft de hooggespannen verwachtingen. Je vergeet de film compleet. De omschrijving ‘muzikale praline’ is helemaal op zijn plaats: bij wijlen uitbundig, maar over de hele lijn intens, smaakvol en gedoseerd. Een avondje theater waar je nog dagen van nageniet. Dan maak je je ook de bedenking: waarom komen getalenteerde actrices als Liliane Dorekens, Erna Palstermans en Marilou Mermans niet méér aan de bak. In moeilijke tijden zou kunst en zeker producties zoals deze, meer gepromoot  moeten worden. Het is eten en drinken voor de mensen.

Muziektheater ‘Pauline & Paulette’ een absolute aanrader !