Judas Theaterproducties is een vrijplaats waar jonge en oudere musicalartiesten hun ding doen met een eigenzinnige selectie uit het wereldrepertoire én vooral met eigen creaties. 

Judas Theaterproducties is een vrijplaats waar jonge en oudere musicalartiesten hun ding doen met een eigenzinnige selectie uit het wereldrepertoire én vooral met eigen creaties. 

Ze zetten een uniek artistiek parcours uit. In hun DNA zit kwaliteit. Op het kleine plateau van het Fakkeltheater brengen ze grootse dingen met producties die telkens getuigen van actueel maatschappelijk engagement. Het theater is een plek waar verhalen verteld worden. ‘Lelies’ brengt een beklijvend en diep ontroerend verhaal.

Basis van de voorstelling

De voorstelling werd gebaseerd op ‘Les Feluettes’, een toneelstuk van Michel Marc Bouchard, dat in meer dan 40 landen werd opgevoerd. In 1996 volgde ook een verfilming die verschillende prijzen in de wacht sleepte. Judas Theaterproducties zorgde voor een musicalversie. Martin Michel – regie, Allard Blom – scenario en Sam Verhoeven muziek, handelden als een drie-eenheid en stelden de ideale cast samen.

Het verhaal

Canada 1952. Bisschop Jean Bilodeau wordt gevraagd om de laatste biecht af te nemen van de doodzieke gevangene Simon. Getekend door jarenlange onterechte opsluiting en verkreukeld van verdriet, weer een glansrol van Hans Peter Jansen. De gevangene en de bisschop delen een verleden. Simon wil gerechtigheid. Onder zijn leiding speelt een groep gevangenen een toneelstuk voor de bisschop. Het toneelstuk wordt zijn finale biecht. Door Van Boeckel, als bisschop, heeft een stille rol. Hij wordt gedwongen te kijken naar wat hij aanrichtte en doet dat heel geloofwaardig: aanvankelijk hautain, wrokkig, ontkennend… Na de confrontatie en ultieme bekentenis slaat hij de hand aan zichzelf.

Alle rollen, ook de moeder en verleidster, worden door mannen gespeeld. Zonder al te veel ingrepen, enkel een jurk doen Ara Halici als moeder en Ivo Chundro als Lydie-Anne de Rozier dat op een sublieme en overtuigende manier. De moeder begripvol en teder, de verleidster met exotische verfijning en de soepelheid van een danser.

Het jonge stel, gestalte gegeven door Timo Descamps en Matthew Michel, verklaren hun liefde,  als een lelie, mooi en uiterst kwetsbaar. In de naaktscène primeert niet het erotische of seksuele, wel een immense fijngevoeligheid en tederheid. Het is als schuil gaan in de troostende warmte van een lichaam. Ook de rol van de bisschop als jaloerse jongeling, vertolkt door Leendert De Vis, is prima gecast. Zijn liefde wordt genegeerd. Jaloers, gluiperig en op wraak belust, uit op de brute bevrediging van zijn instinct, verwoest hij levens. Hij schuift de brandstichtingen in andermans schoenen, er valt een slachtoffer en hij gaat vrijuit.

Finesse

Aan deze productie is geschaafd tot het helemaal goed zat: lyrics, muziek, een suggestief decor, aankleding, regie, minimalistisch en puntgaaf. De vibe van de muziek, de intentie zit zo juist dat het pakt. Een verhaal over liefde tussen mannen. De roes van de eerste verliefdheid met een breed gevoelscala van tederheid, jaloezie, lafhartigheid tot wraak. Een onmogelijke liefde gevangen in het systeem van de maatschappij en familie, die er door de vader met een riem wordt uitgeslagen. De hele cast maakt indruk door hun rake acteerprestaties en prachtige zang, de ongelooflijk beeldende en expressieve muziek, levendig, vinnig en troostend. Een voorstelling die raakt tot in de diepste vezels door de thematiek, de intense  acteursprestaties en optillende  live muziek begeleiding.

‘Lelies’ een ontroerende, hemelse voorstelling met, terecht, een staande ovatie! Ik trok met zeer hoge verwachtingen naar deze voorstelling. Ze werden méér dan waargemaakt.

Nog tot 19 april te zien in het Fakkeltheater.