Music Hall programmeerde kort na elkaar twee musicalversies van sprookjes: ‘Assepoester’ in een regie van Stany Crets en nu ‘Doornroosje’ i.s.m. het Nederlandse productiehuis Van Hoorne Entertainment, specialist op het gebied van  familie-entertainment.

Music Hall programmeerde kort na elkaar twee musicalversies van sprookjes: ‘Assepoester’ in een regie van Stany Crets en nu ‘Doornroosje’ i.s.m. het Nederlandse productiehuis Van Hoorne Entertainment, specialist op het gebied van  familie-entertainment. Een grotere wereld van verschil is moeilijk denkbaar!

Kinderen de nieuwsgierigheid en goesting voor theater bijbrengen is een opdracht én een kunst. Daarin faalde Stany Crets compleet met ‘Assepoester’. Sprookjes zijn niet altijd lieflijk van inhoud, hebben een ruw kantje, zijn moraliserend. Stany Crets mikte té nadrukkelijk op één facet en maakte er een gruwelding van, een smakeloze parodie. De  personages waren losgeslagen projectielen. De boze stiefmoeder leek wel een copie van Glenne Close als Cruella in de ‘101 Dalmatiërs’. Zingen kan Ann Van den Broeck als de beste, maar als je in dergelijk keurslijf geprangd wordt, net zoals de twee boze stiefzussen valt er weinig eer van te halen. Deze vrij provocerende voorstelling werkte eerder ontradend voor het kleine volkje, dan een positieve impuls te geven. Het publiek zat er van begin tot einde tegenaan te kijken. Hopelijk hebben vele kinderen er geen afkeer voor theater aan overgehouden.

Inventief en interactie

‘Doornroosje’ is uit heel ander hout gesneden. Ook hier wordt inventief gespeeld met het basismateriaal. Dank zij de slechte fee, vertokt door Maja Van Honsté,  en haar echtgenoot Titus, gespeeld door Laurenz Hoorelbeke,  wordt het een speelse voorstelling met een serieuze hoek af. Treiterende, leuke dingen, maar die door hun licht soortelijk gewicht nooit over de schreef gaan. Tot groot jolijt van het jonge publiek. Laat kinderen toch nog even dromen van koene prinsen en prinsessen in betoverende jurken,  sprookjes zijn daar de ideale gelegenheid voor. Er wordt ook ruimte gecreëerd voor interactie met het publiek. De kinderen worden in de opbouw van de actie betrokken. Met hart en ziel doet het kleine grut mee, want ze waken zeer alert over het welzijn van Doornroosje. Anne van Opstal zet een stralende sprookjesprinses neer. De liedjes klinken goed in het oor en worden prompt meegezongen. Een kleine bezetting en sober decor steunen de actie.

De verbeelding van de kinderen en de speelvreugde van de acteurs maakt het plaatje compleet. Tijdens de Paasvakantie op 6 april nog te zien in het Kursaal van Oostende, op 9 april in Ethias Theater Hasselt een op 12 en 13 april in Capitole Gent.