***** Ook voor de cd met liederen van romantische Zweedse componisten geldt dat de stem van Anne Sofie von Otter nog steeds bekoorlijk mooi is en ze haar interpretatie perfect aanpast aan de sfeer en de inhoud van het lied. Haar charme bestaat voor een groot deel in de vanzelfsprekendheid en de ongekunsteldheid waarmee ze deze liederen zingt, samen met haar vaste piano-partner Bengt Forsberg.
***** Ook voor de cd met liederen van romantische Zweedse componisten geldt dat de stem van Anne Sofie von Otter nog steeds bekoorlijk mooi is en ze haar interpretatie perfect aanpast aan de sfeer en de inhoud van het lied. Haar charme bestaat voor een groot deel in de vanzelfsprekendheid en de ongekunsteldheid waarmee ze deze liederen zingt, samen met haar vaste piano-partner Bengt Forsberg.
Net als bij de barok-cd kunnen we ook hier opmerken dat ze met Zweedse liederen niet aan haar proefstuk toe is. Ze bracht eerder mooie bloemlezingen Zweedse liederen uit op haar vroegere label DG. Ik noem maar ‘Wings in the night’ en ‘Watercolours’ en deze nieuwe cd biedt de luisteraar een verdere exploratie van de toch wel rijke Zweedse liedschat. Het zijn ongetwijfeld rariteiten.
Van de vier componisten is vooral Berwald bij ons bekend, zij het dan eerder door zijn instrumentale muziek. De meeste liederen behoren tot het genre van het salonlied en zijn door de componisten bedoeld voor huiselijk musiceren. Dit doet niets af aan de kwaliteit en het wil ook niet zeggen dat er enkel luchtige liederen op staan. Het lied van Lindblad over de stervende zwaan is bij voorbeeld een melancholisch treurlied dat diep aangrijpt.
Ook in de liederen van August Söderman zit vooral tragiek, zoals in het lugubere lied over de dood en de zonde, die elkaars bruidegom afpakken. Van hem zijn er ook twee mooie toonzettingen van de Heine-liederen die we uit Schumanns Dichterliebe kennen: “Im wunderschönen Monat Mai” en “Ich hab im Traum geweinet”. Hij is zeker een van de meest veeleisende componisten die op de cd voorkomen en de vrouwelijke fijnzinnigheid van von Otter geeft zijn liederen een duidelijke meerwaarde.
Naast diepzinnigheid zijn er vooral liederen die de liefde op een idyllische manier benaderen en dan druipt het zangplezier van von Otter eraf, zoals in de grappige dialoog over een huwelijksaanzoek van Lindblad, (waarbij von Otter repliek krijgt van de niet erg verfijnde bariton Fredrik Zetterström). Soms kan je een glimlach bij het beluisteren niet onderdrukken, zo aanstekelijk werkt haar musiceervreugde. Ze wordt in dit Scandinavische idioom uitstekend begeleid door Bengt Forsberg.
Dank zij de repertoirewaarde en de betoverende zangkunst, kan ik de cd iedereen die wat anders wil dan het bekende Duitse en Franse romantische liedrepertoire van harte aanbevelen.