• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

“A Mother Sings”

door: Tim De Backer
14 juni 2014
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Hendrickje Van Kerckhove en Nicolas Callot: zij vertolkte Griegs liederen met veel inleving en een nagenoeg perfect legato, hij speelde kundig, maar miste wat nuance en verstilling.
Share on FacebookShare on Twitter

De liederen van Edvard Grieg staan ten onrechte veel te weinig op het programma. Het is één van de conclusies na het korte, intieme maar bovenal gesmaakte recital dat sopraan Hendrickje Van Kerckhove samen met pianist Nicolas Callot gaf in de Antwerpse Cornelis Lantschotkapel.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

De liederen van Edvard Grieg staan ten onrechte veel te weinig op het programma. Het is één van de conclusies na het korte, intieme maar bovenal gesmaakte recital dat sopraan Hendrickje Van Kerckhove samen met pianist Nicolas Callot gaf in de Antwerpse Cornelis Lantschotkapel.

Dit concert was het laatste van een gevarieerd seizoen kamermuziekconcerten, georganiseerd door Loge 35. Voor alle duidelijkheid: dit muzikaal labo heeft niets met vrijmetselarij te maken. De naam werd eerder toevallig gekozen. Daarbij verwijst de 35 naar het aantal aanwezigen op het allereerste concert. Onder het motto “small audiences, great concerts” werd nu al voor het derde seizoen op rij een uitgelezen kamermuziekprogramma samengesteld. En dat de vlag ook effectief de lading dekt, blijkt als we de namen van de muzikanten en ensembles van het voorbije seizoen 2013-2014 nagaan.

Onbemind taalidioom

Edvard Grieg is een componist die vooral geassocieerd wordt met Peer Gynt, en dan eigenlijk vooral met de orkestsuite, niet de volledige toneelmuziek bij het stuk van Henrik Ibsen (1828-1906). Daarnaast kennen we de Noor van diens heerlijk romantische Lyrische Stukken en het beroemde pianoconcerto in a (opus 16). Wat liedrepertoire betreft, kan enkel het melancholische Lied van Solveig uit Peer Gynt op enige bekendheid rekenen. Nochtans nam het liedgenre een belangrijke plaats in zijn oeuvre in. Het zijn meestal strofische liederen die melodisch beïnvloed zijn door de Noorse volksmuziek. De melodieën zijn vloeiend en liggen goed in het oor. Dat ze voor een niet-Noorse zanger(es) minder goed in de mond liggen, heeft alles met de taal te maken en is zeker een oorzaak voor hun beperkte aandeel in het internationale concertleven. Na afloop van het concert vertelde Hendrickje Van Kerckhove dan ook dat ze er hard op had gewerkt zich het taalidioom eigen te maken en dat ze er zich ondertussen goed in thuis voelde. Dat hadden we vastgesteld.

Van Kerckhove had een mooie keuze gemaakt: van vroege liederen op gedichten van Hans Christian Andersen ("To Brune Øjne" en "Jeg Elsker Dig") tot latere werken zoals "Moderen synger" op tekst van Vilhelm Krag – een triest lied over een moeder bij het graf van haar kind. Ze vertolkte ze met heel veel inleving en slaagde erin de sfeer van elk lied – meestal melancholisch-droef, een enkele keer vrolijk, met name in het kinderlied "Lok" – vocaal weer te geven. Haar gestiek was nooit gechargeerd, maar drukte veel van de inhoud uit, en ze maakte fijn duidelijk dat de meeste liederen persoonlijke bekentenislyriek van Edvard Grieg waren. Veel van de liederen heeft Grieg immers gecomponeerd voor zijn vrouw Nina Hagerup (1845-1935): een uitstekende zangeres die uiteraard perfect aanvoelde welke bezieling haar man in de liederen legde.

Subtiele soepelheid

Het was enige tijd geleden dat ik Van Kerckhove nog live had gehoord. Ik herkende meteen haar lichte, lyrische sopraan, die ondertussen mooi geëvolueerd is naar iets voller, waarbij het ietwat scherpe in de hoge noten afgezwakt is tot een heldere, ronde klank. Ze zong met nagenoeg perfect legato en bekoorde door haar subtiele soepelheid, zodat we de liederen met elke nuance konden smaken: van de melancholie van "En Svane" tot het feeërieke van "Prinsessen".

Hetzelfde kan ik jammer genoeg niet zeggen van pianist Nicolas Callot. Hij speelde kundig, dat zeker, maar ik had in zijn spel graag wat meer nuance en verstilling gehoord, niet alleen in de liedbegeleiding, maar ook in de solostukken. Nu was zijn aanpak nogal rechttoe rechtaan. Heeft hij zich misschien laten misleiden door de kleine ruimte waarin het concert plaatshad en zijn spel niet voldoende getemperd? Het nu eens zacht, dan weer speels-melodische van Griegs pianomuziek zou erbij gewonnen hebben.

Ondanks deze detailkritiek hebben we in de Lantschotkapel in Antwerpen een concert gehoord dat ons gelukkig en tevreden stemde. Misschien zijn dit soort optredens ook een aanleiding om dergelijk architecturaal patrimonium beter te verzorgen? Loge 35 kan enkel aangemoedigd worden dit (privé-)concertinitiatief voort te zetten. Misschien een tip voor het beknopte programmablaadje: in geval van liederen de tekstdichters en zo mogelijk ook de vertalingen – desnoods in een vertrouwde taal (Engels, Frans, Duits) – toevoegen.

Tags: Edvard Grieg (1843-1907)Hendrickje Van KerckhoveLiedLoge 35 VZWNicolas CallotRomantiekScandinaviëVocaal
Vorig artikel

Wagner Handbuch

Volgend artikel

Donlon Dance Company

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen
Nieuws

Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen

14 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Volgend artikel
Marguerite Donlon

Donlon Dance Company

Frank Wedekind, Hartmut  Vinçon | Uitg. Königshausen & Neumann

Frank Wedekind (1864-1918)

Pianowerken van José Sevenants Mouna Ghafir, piano

De muzikale wereld van José Sevenants

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.