L’ENFANT ET LES SORTILÈGES
De Franse schrijfster Colette laat L’Enfant et les Sortilèges beginnen met een fantastische driftbui. Het hoofdpersonage l’Enfant rebelleert en de woonkamer moet eraan geloven: meubelstukken, wiskundeboeken en zelfs huisdieren ontsnappen niet aan zijn furie. Zijn opstandigheid slaat om in verbazing en berouw wanneer al zijn slachtoffers (de klok, de theepot, de eekhoorn…) één voor één verhaal komen halen. Componist Maurice Ravel was op slag verliefd op het verbeeldingrijke libretto en werkte bijna tien jaar aan zijn opera, waarin elke bezwerende interactie een kleinood op zich is, vol wonderlijke klankkleuren en melodieën. Regisseur Maëlle Dequiedt en haar team – bijgestaan door een podium én een orkestbak vol jong, muzikaal geweld – plaatsen Ravels fantaisie lyrique in een nieuwe raamvertelling die talen en tijden doorkruist en bevreemdende en duistere dimensies aan het licht brengt. Soms moet je nu eenmaal terug in de tijd om vooruit te kunnen – en vice versa.