Beethoven meets the Mendelssohns

Beide Mendelssohns waren superfans van Ludwig van Beethoven. Voor zijn eerste symfonie liep Felix nadrukkelijk in de sporen van de meester-symfonicus; over Beethovens vijfde symfonie raakte hij nooit uitgepraat; als dirigent en pianist kreeg hij menig Beethovenpartituur voor de kiezen; en met werk van eigen hand bekostigde hij een standbeeld van zijn held in diens thuisstad Bonn. Fanny was haar leven lang een verwoed Beethoven-ambassadeur met een diepgaande kennis van zijn muziektaal – dat bewijzen de stijlgetrouwe cadensen die ze schreef voor de uitvoering van zijn concerti. Linos Piano Trio debuteert in AMUZ met Felix Mendelssohns tijdloos mooie Lieder ohne Worte, het indrukwekkende Pianotrio in d van Fanny Hensel-Mendelssohn en Beethovens Pianotrio, opus 1, nr. 2: spannende kamermuziek die hij als twintiger componeerde. Dat hij toen al symfonische aspiraties had, blijkt uit de vierdelige opzet, gewichtige introducties, tonale balans en thematisch-motivische arbeid. Megalomaan? Zeg maar visionair! Voor deze ode aan de romantische helden koos Linos Piano Trio, dat net de eerste opnamen van een Beethoven-integrale op historische instrumenten inblikte, twee verrukkelijke klavieren uit de collectie Maene.

Categorieën