• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

7à8 Saxophone Ensemble verwarmt Scandinavische componisten

door: Helena Gaudeus
6 november 2022
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
7à8 Saxophone Ensemble verwarmt Scandinavische componisten
Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Aan de hand van vier Scandinavische componisten neemt 7à8 Saxophone Ensemble de luisteraar mee op een reis door het noorden van Europa. De muzikale verkenningstocht start is Zweden met een vrijwel ongekende naam. Het is een selectie uit Bilägers Musiquen (1744) van de Zweedse barokcomponist Johan Helmich Roman (1694-1758) die klinkt. Deze feestelijke muziek ter gelegenheid van een koninklijk huwelijk zet meteen de goedgemutste en opgewekte toon van deze cd.

Thomas Pechot verzorgt de arrangementen op dit album. Romans barokke werk komt aangenaam tot zijn recht met de warme klank van dit saxofoonensemble. Om toch een deel van de oorspronkelijke barokklank te bewaren, speelt Jonathan Bridoux de basso continuo op het klavecimbel mee. De versmelting van barok met de romantische uitvinding van de saxofoon geeft dit werk een unieke sound.

Na Zweden trekken we naar het westen richting Noorwegen met een klassieker van Edvard Griegs (1843-1907) Peer Gynt Suite n°1 op.46 (1888). Als men denkt aan Scandinavische muziek is deze muzikale zetting voor Henrik Ibsens gelijknamige toneelstuk een van de eerste werken dat in het hoofd springt. Het is dus een voor de hand liggende keuze maar toch klinkt het nieuw. Opnieuw is het de opmerkelijk warme kleur van het saxofoonensemble die voor een frisse luisterervaring zorgt.

In het bijzonder komt het tweede deel “Åses død” [Asse’s dood] uitzonderlijk goed tot zijn recht. De diepe, donkere klanken van de bassaxofoon gespeeld door Fabrice Muratore geven het een onheilspellend karakter. Daarboven kleuren de andere saxofonen in verschillende combinaties deze dodenmars. Opnieuw een arrangement dat ingenieus met timbre speelt.

Na te kunnen ontsnappen uit de hal van de Bergkoning, steken we het water over en komen we toe in Denemarken. Daar klinkt Pan and Syrinx op.49 (1918) van Carl Nielsen (1865-1931). In deze pastorale scène vertelt de muziek de legende hoe de god Pan de panfluit uitvond. De verliefde god zat achter de bosnimf Syrinx aan maar zij moest niets van zijn avances weten. Aan de rand van de rivier vroeg ze om hulp en veranderde ze net op tijd in riet. De gefrustreerde Pan zuchtte en het riet produceerde een aangename toon. Hij sneed het riet en ontwierp de eerste panfluit.

Voor het geluid van de panfluit te imiteren en het personage van Syrinx te verklanken, maakt Nielsen in de orkestrale versie overvloedig gebruik van de houtblazers. Deze solo’s worden op dit album verzorgt door sopraan- en altsaxofonen. Een effect dat de ijle wind imiteert. Daarnaast wordt het saxofoonensemble door drie percussionisten vergezelt waarvan één de xylofoon en het klokkenspel bedient. Dit is een belangrijke toevoeging aan de bezetting. Het genereert een vollere klank en maakt het mogelijk om het programmatische karakter van dit symfonische gedicht volledig tot klinken te brengen.

Na Nielsens natuurtafereel keren we terug naar het noorden. Het album eindigt met Finlandia op.26 (1899) van Jean Sibelius (1865-1957). Dit is een werk waarin de componist van de uitersten van zijn orkest (extreme laagtes en extreme hoogtes) uitvoerig gebruik maakt. Tot mijn genoegen betekent dit een wederkeren van de bassaxofoon. De lage, brommende noten van dit instrument geven het arrangement extra diepgang en een vollere klank. Met zeven saxofonisten en drie percussionisten weet 7à8 Saxophone Ensemble het volume van een volledig orkest te evenaren.

Pechots arrangement van dit symfonisch gedicht geeft ondanks de volle klank toch de mogelijkheid om elke lijn afzonderlijk te volgen. De reductie aan muzikanten ten opzichte van het origineel creëert een soort uitpuring waardoor de afzonderlijke muzikale lijnen helderder klinken. Ook al heb je Finlandia al in verschillende orkestrale uitvoeringen gehoord, in dit arrangement kan je daardoor op andere aspecten focussen die anders verloren gaan in de omvang van de menigte. 7à8 Saxophone Ensemble biedt een nieuwe luisterervaring voor deze Scandinavische klassieker.

En met dit laatste werk is de cirkel rond. Van Zweden naar Noorwegen, de oversteek naar Denemarken in het zuiden en dan terug naar het noorden in Finland. Aan de hand van vier gekende en minder gekende composities neemt 7à8 Saxophone Ensemble ons mee op een muzikale reis. Scandinavische klassiekers krijgen een andere, warme kleur door de saxofoonklank waardoor ze een nieuwe luisterervaring evoceren. Met Romans Bilägers Musiquen brengen ze dan weer verborgen pareltjes tot klinken. Verborgen pareltjes die doen verlangen naar meer…

 4/5
  • WIE: 7à8 Saxophone Ensemble
  • WAT: Polaris
  • UITGAVEN: in eigen beheer
  • BESTELLEN: te verkrijgen bij de artiest
Tags: BarokBE CULTURECarl Nielsen (1865-1931)Edvard Grieg (1843-1907)Jean Sibelius (1865-1957)Johan Helmich Roman (1694-1758)RomantieksaxofoonScandinavië
Vorig artikel

JAPAN CZECH INSPIRATION

Volgend artikel

Reinholdtsen: SPÄTSTIL

Helena Gaudeus

Helena Gaudeus

Helena Gaudeus studeerde musicologie en culturele studies aan de KU Leuven. Aan het DKO studeerde ze af voor klassiek gitaar. Ze zingt alt in het kamerkoor van de academie Dil’Arte in Dilbeek. Helena zet zich regelmatig in voor muziekfestivals. Haar interesses liggen in wereldmuziek, de samensmelting hiervan met klassieke muziek en de interculturele verbanden met de muziekwereld. Daarnaast spitst ze zich toe op het gitaar- en koorrepertoire.

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Sibelius’ vioolconcert met Alina Pogostkina en Symfonieorkest Vlaanderen
Concerten

Sibelius’ vioolconcert met Alina Pogostkina en Symfonieorkest Vlaanderen

21 november 2023
8e Internationale Adolphe Sax Competitie in Dinant is van start!
Nieuws

8e Internationale Adolphe Sax Competitie: 1e Prijs voor de jonge laureaat Dmitry PINCHUK (Rusland/Spanje), 17 jaar oud

12 november 2023
Handel – Il Sassone, A Domestic Opera
New Releases

Handel – Il Sassone, A Domestic Opera

10 november 2023
De 6 finalisten van de 8e Internationale Adolphe Sax Competitie
Nieuws

De 6 finalisten van de 8e Internationale Adolphe Sax Competitie

8 november 2023
Volgend artikel
Reinholdtsen: SPÄTSTIL

Reinholdtsen: SPÄTSTIL

Chantal De Waele en de nostalgie naar het nieuwe

Try-out ‘Particles of God’ van Isabelle Beernaert

Try-out ‘Particles of God’ van Isabelle Beernaert

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.