Nominatie Gouden Label – Prins Dries begon 50 jaar geleden als voorbereiding van verdere balletstudies aan de Koninklijke Balletschool te Antwerpen. De geschiedenis van de Antwerpse Balletschool, en dus ook die van ‘Prins Dries’ is verweven met de naam van de zussen Brabants: Jeanne, Jos en Annie.
In 1951 kon Jeanne Brabants met de steun van de toenmalige burgemeester van Antwerpen de Balletschool van de Koninklijke Vlaamse Opera opstarten. In 1961 werd door het College van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen en op voorstel van Mathilde Schroyens, Schepen van Onderwijs, beslist de 10 jaar durende balletopleiding te integreren binnen het Stedelijk Onderwijs met een lagere afdeling, een lagere secundaire én een hogere secundaire afdeling. Nu, 50 jaar later, is de stedelijke lagere school ‘Prins Dries’ nog steeds een school waar kinderen op jonge leeftijd een professionele vooropleiding ballet kunnen volgen. Een uniek gegeven tot ver buiten de landsgrenzen met een sterke reputatie. Talentrijke kinderen vanaf 8 jaar kunnen, met steun van het Stedelijk Onderwijs, hun eerste danspasjes zetten. Leerlingen met talent en ambitie worden gestimuleerd en gesteund om met stress te leren omgaan en een succesvolle carrière uit te bouwen. Het DNA van de school is geloven in een droom. De droom van stichtster Jeanne Brabants… en het is niet bij een droom gebleven. “If you dream it, you can do it!” Deze ingesteldheid maakte ook deze twee spetterende voorstellingen mogelijk, waarin meerdere generaties voor het voetlicht traden.
Teamwork en passie
Aan deze imponerende Galavoorstelling werd met onwaarschijnlijk veel liefde en inzet gewerkt. Mensen met een hart voor de school begeleidden de leerlingen. ‘Gala 50 jaar ballet Prins Dries’ toonde werk van prille dansertjes, leerlingen van de basisschool ‘prins Dries’ en de Koninklijke Balletschool van Antwerpen, aangevuld met creatief hoogstaand werk van professionele gastdansers, waarvan een groot aantal oud-leerlingen van de school, die ofwel aan het begin van hun carrière staan bij Ballet Vlaanderen of uitzwermden en internationaal carrière maakten. Het geheel werd een ontroerende hommage aan stichtster Jeanne Brabants.
Opbouw
Als openingsnummer zongen de jongste leerlingen van Prins Dries, allemaal mooi uitgedost in het wit en met een lichtje in de handen op een verduisterde scène ‘I’ll be there’ van Michael Jackson. Puur en ontroerend, temeer omdat ze het opdroegen aan de slachtoffers van de aanslag, de avond ervoor in Parijs, met als boodschap: terreur mag niet overwinnen. Kinderen hebben recht op een toekomst. Principals van Ballet Vlaanderen: Yevgeni Kolesnyk en Virginia Hendricksen zorgden op muziek van ‘Run boy Run’ voor een mooie pas de deux met Brent Daneels, Arne Vandervelde en Nini de Vet, oud- leerlingen, die inmiddels ook deel uitmaken van Ballet Vlaanderen. Alle dansers van de school, van klein tot groot, toonden in verschillende choreografen hun skills en vorderingen. Liefde, jeugd en energie in een inspirerende vormentaal hield het publiek ruim anderhalf uur in de ban. Het hele scala passeerde de revue: van eenvoudige speelse dansjes tot technische virtuositeit in verfijnde klassieke balletten. In de opbouw van het programma zat een hele strategie. De verworven techniek stond voorop, maar ook verbeelding en humor werden geïntegreerd in de verschillende dans acts: dieren in de jungle, slapertjes met nachtmerries met een schitterende Koen Havenith, momenteel aan de slag bij les Ballets de Monte Carlo. De taal van de dans werd in zijn verscheidenheid geëxploiteerd. De totaliteit leverde een veelkleurige schildering op, gaande van hedendaagse en zeer ritmische dans naast puur klassiek ballet. Tussenin werden dia- en filmfragmenten vertoond. Oude en nieuwe danspedagogen, leraars en mentors rakelden in een mooi montage herinneringen op. Een stunt was wel de laatste choreografie ‘Belmal’, acroniem voor Brent, Eva, Leila, Manuella en Audrey. Oud-leerlingen die respectievelijk vanuit Zweden, Zwitserland, Nederland, Duitsland een unieke choreografie hadden voorbereid. Eva Dewaele, Leila Bahktali, Manuella Verzwyvel, Leila Verlinden en Audrey dansten allemaal al een indrukwekkend palmares bij elkaar. De naam ‘Belmal’ staat tevens voor het bekende Belgische atelier, gevestigd in de provincie Luxemburg, gespecialiseerd in de herstelling en restauratie van antieke reiskoffers, tropenkoffers en aanverwante bagage en kisten. Dans is een universele taal. Zo zijn dansers ook wel een beetje moderne nomaden. De choreografie ‘Belmal’ werd opgebouwd rond een valies. In de finale op het inspirerende ‘Don’t stop me now’ van Queen kwam iedereen in een uitbundige act aan bod. De multimediale inbreng van Sam Asaert gaf sommige passages nog een meerwaarde. De verzorgde presentatie was in handen van tv-anker Hanne Decoutere die als jong meisje ook intensieve lessen klassiek ballet, jazz en moderne dans volgde.
Uiteraard was er een grote betrokkenheid van het publiek: ouders, vrienden, leraars. Maar ook uw recensent geraakte compleet onder de bekoring van het jeugdig enthousiasme, geroerd door zoveel toewijding, dansvreugde en professionaliteit. De droom van Jeanne Brabants wordt in Prins Dries gekoesterd en verder uitgedragen. Dit Gala verdient een nominatie Gouden Label.