• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

50 jaar Ballet op Prins Dries

door: Viviane Redant
28 november 2015
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Switchbox
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – Prins Dries begon 50 jaar geleden als voorbereiding van verdere balletstudies aan de Koninklijke Balletschool te Antwerpen. De geschiedenis van de Antwerpse Balletschool, en dus ook die van ‘Prins Dries’ is verweven met de naam van de zussen Brabants: Jeanne, Jos en Annie.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

In 1951 kon Jeanne Brabants met de steun van de toenmalige burgemeester van Antwerpen de Balletschool van de Koninklijke Vlaamse Opera opstarten. In 1961 werd door het College van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen en op voorstel van Mathilde Schroyens, Schepen van Onderwijs, beslist de 10 jaar durende balletopleiding te integreren binnen het Stedelijk Onderwijs met een lagere afdeling, een lagere secundaire én een hogere secundaire afdeling.  Nu, 50 jaar later, is de stedelijke lagere school ‘Prins Dries’ nog steeds een school waar kinderen op jonge leeftijd een professionele vooropleiding ballet kunnen volgen. Een uniek gegeven tot ver buiten de landsgrenzen met een sterke reputatie. Talentrijke kinderen vanaf 8 jaar kunnen, met steun van het Stedelijk Onderwijs, hun eerste danspasjes zetten. Leerlingen met talent en ambitie worden gestimuleerd en gesteund om met stress te leren omgaan en een succesvolle carrière uit te bouwen. Het DNA van de school is geloven in een droom. De droom van  stichtster Jeanne Brabants… en het is niet bij een droom gebleven. “If you dream it, you can do it!” Deze ingesteldheid maakte ook deze twee spetterende voorstellingen mogelijk, waarin meerdere generaties voor het voetlicht traden.

Teamwork en passie

Aan deze imponerende Galavoorstelling werd met onwaarschijnlijk veel liefde en inzet gewerkt. Mensen met een hart voor de school begeleidden de leerlingen. ‘Gala 50 jaar ballet Prins Dries’  toonde werk van prille dansertjes, leerlingen van de basisschool ‘prins Dries’ en de Koninklijke Balletschool van Antwerpen, aangevuld met creatief hoogstaand  werk van professionele gastdansers, waarvan een groot aantal oud-leerlingen van de school, die ofwel aan het begin van hun carrière staan bij Ballet Vlaanderen of uitzwermden en internationaal carrière maakten. Het geheel werd een ontroerende  hommage aan stichtster Jeanne Brabants.

Opbouw

Als openingsnummer  zongen de jongste leerlingen van Prins Dries, allemaal mooi uitgedost in het wit en met een lichtje in de handen op een verduisterde scène ‘I’ll be there’ van Michael Jackson. Puur en ontroerend, temeer omdat ze het opdroegen aan de slachtoffers van de aanslag, de avond ervoor in Parijs, met als boodschap: terreur mag niet overwinnen.  Kinderen hebben recht op een toekomst. Principals van Ballet Vlaanderen: Yevgeni Kolesnyk en Virginia Hendricksen zorgden op muziek van ‘Run boy Run’ voor een mooie pas de deux met Brent Daneels, Arne Vandervelde en Nini de Vet, oud- leerlingen, die inmiddels ook deel uitmaken van Ballet Vlaanderen. Alle dansers van de school, van klein  tot groot, toonden in verschillende choreografen hun skills en vorderingen. Liefde, jeugd en energie in een inspirerende vormentaal hield het publiek ruim anderhalf uur in de ban. Het hele scala passeerde de revue: van eenvoudige speelse dansjes tot technische virtuositeit in verfijnde klassieke balletten. In de opbouw van het programma zat een hele strategie. De verworven techniek stond voorop, maar ook verbeelding en humor werden geïntegreerd in de verschillende dans acts: dieren in de jungle,  slapertjes met nachtmerries met een schitterende Koen Havenith, momenteel aan de slag bij les Ballets de Monte Carlo. De taal van de dans werd in zijn verscheidenheid geëxploiteerd. De totaliteit leverde een veelkleurige schildering op, gaande van hedendaagse en zeer ritmische dans naast puur klassiek ballet. Tussenin werden dia- en filmfragmenten vertoond. Oude en nieuwe danspedagogen, leraars en mentors rakelden in een mooi montage herinneringen op. Een stunt was wel de laatste choreografie ‘Belmal’, acroniem voor Brent, Eva, Leila, Manuella en Audrey. Oud-leerlingen die respectievelijk vanuit Zweden, Zwitserland, Nederland, Duitsland een unieke choreografie hadden voorbereid. Eva Dewaele, Leila Bahktali, Manuella Verzwyvel, Leila Verlinden en Audrey dansten allemaal al een indrukwekkend palmares bij elkaar. De naam ‘Belmal’ staat tevens voor het bekende Belgische atelier, gevestigd in de provincie Luxemburg, gespecialiseerd in de herstelling en restauratie van antieke reiskoffers, tropenkoffers en aanverwante bagage en kisten.  Dans is een universele taal. Zo zijn dansers ook wel een beetje moderne nomaden. De choreografie ‘Belmal’ werd opgebouwd rond een valies. In de finale op het inspirerende ‘Don’t stop me now’ van Queen kwam iedereen in een uitbundige act aan bod. De multimediale inbreng van Sam Asaert gaf sommige passages nog een meerwaarde. De verzorgde presentatie was in handen van tv-anker Hanne Decoutere die als jong meisje ook intensieve lessen klassiek ballet, jazz en moderne dans volgde.

Uiteraard was er een grote betrokkenheid van het publiek: ouders, vrienden, leraars. Maar ook uw recensent geraakte compleet onder de bekoring van het jeugdig enthousiasme, geroerd door zoveel toewijding, dansvreugde en professionaliteit. De droom van Jeanne Brabants wordt in Prins Dries gekoesterd en verder uitgedragen. Dit Gala verdient een nominatie Gouden Label.

Tags: balletschoolDansKoninklijke Balletschool AntwerpenNominatie Gouden Label
Vorig artikel

Een andere Die Schöne Müllerin

Volgend artikel

Cultuur 7 werd 1 december Brava

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’
Evenementen

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’

9 oktober 2023
Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR
Interviews

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

27 september 2023
Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio
Nieuws

Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio

12 juli 2023
Recensies

JBA première ‘Miniaturen II’ indrukwekkend

20 juni 2023
OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af
Nieuws

OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af

19 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
Volgend artikel

Cultuur 7 werd 1 december Brava

Na veertien jaar is er opnieuw een integrale opname van Verdi’s Aida. Onder leiding van Antonio Pappano bruist ze van engagement en dramatiek.

Meesterlijke opname van Verdi’s Aida

Weinberg - Prokofiev Clarinet Sonatas - Annelien Van Wauwe - Lucas Blondeel

Klarinetsonates van Weinberg en Prokofiev

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.