Enkele honderden muziekliefhebbers woonden op zaterdag 20 april in het pittoreske Dominicanenkerkje van Knokke het vierde Kiwanis Paasconcert bij. Het is knap hoe men er in slaagt een professioneel orkest met beloftevolle talenten te combineren en er een mooi geheel van te smeden.
Enkele honderden muziekliefhebbers woonden op zaterdag 20 april in het pittoreske Dominicanenkerkje van Knokke het vierde Kiwanis Paasconcert bij. Het is knap hoe men er in slaagt een professioneel orkest met beloftevolle talenten te combineren en er een mooi geheel van te smeden.
Het Orchestre Royale de Chambre de Wallonie en drie jonge solisten gaven het beste van zichzelf en trakteerden de concertgangers op een onvergetelijke avond. Na een erg intieme, bijna timide start door het orkest met een uitvoering van het Adagio for Strings (Opus 11) van Samuel Barber speelde de Knokse, maar in Londen residerende, violiste Alix Lagasse virtuoos de zuiderse Carmen Fantasy voor viool en orkest (Opus 25) van de Spaanse componist Pablo de Sarasate. Haar sterke muzikaliteit, die eerder op de Nederlandse Radio 4 werd erkend, beroerde iedereen en dekte een occasioneel technisch mankementje moeiteloos toe. Zij soleerde op een moderne viool van de Gentse vioolbouwer Luc Deneys, tevens hoogleraar aan het Gentse Conservatorium.
Klarinettist Stephan Vermeersch verwende de luisteraars zijn beurt met een opgewekt en jazzy samenspel met het orkest met werk van de Italiaanse klarinettist en componist Fraioli, die op het concert onaangekondigd zowaar de tweede stem voor zijn rekening nam, en met uittreksels uit een voor klarinet en strijkers bewerkte versie van de Caprice 24 van Nicolo Pagannini.
De Nieuw-Zeelandse violist Benjamin Baker is een jong naammakendtalent, die reeds een paar cd’s heeft opgenomen en in de Londense muziekwereld furore begint te maken. Hij toverde een tedere Poème (Opus 25) van Ernest Chausson, een werk geschreven voor zijn vriend Eugène Ysaÿe, uit zijn instrument, een warme Jean-Baptiste Vuillaume. Ook hier was er sprake van een grote muzikaliteit die door het publiek erg werd gesmaakt.
Het muzikale festijn kende zijn absolute hoogtepunten na de pauze. Na een zeer fraaie uitvoering van Grieg’s Holbergsuite (Opus 40) door een orkest met al zijn muzikale charme, was er een niet minder zeer lichte, fijngesmaakte uitvoering door Alix Lagasse en Benjamin Baker van het Concerto in d minor voor 2 violen en orkest (BWV 1043) van Johann Sebastian Bach.
Met de exuberante Spaanse dans Navarra van Pablo de Sarasate als bisnummer gaven beide violisten het publiek een onverwacht, maar bijzonder gesmaakt toetje. Enkel de castagnetten ontbraken om de concertgangers in Pamplona te wanen.