Oudste zaal, modernste akoestiek: een sterke mix

Eeuwenlang werden zieken de nodige zorgen verstrekt in de 13de eeuwse hal van het Bijlokecomplex. Na de zieken kwamen de concertgangers aan de beurt. De zorgverstrekkers werden vervangen door musici en de bedden door stoelen. Of de zaal in de 13de eeuw al snel indringende aanpassingen nodig had, weten we niet, maar dat dit wel nodig was met de concertzaal, is geen geheim. Nu is het zover, de vernieuwde zaal is af, klaar, geopend!

Het zou nogal een combinatie zijn, ziek zijn en in die zaal liggen luisteren naar een live concert. Je zou meteen genezen met zo’n akoestische ervaring. De muzikale energie is alom aanwezig, je zit als het ware midden op het podium en zuigt de muzikale klanken op zoals je het niet zomaar alle dagen kan beleven. Bij de nodige renovatie van de akoestische ontoereikende zaal werd een zo hoogstaand mogelijke akoestische kwaliteit voorop gesteld. Een uitdaging als geen ander, in een zaal van dikke stenen muren en een zeer hoog plafond – een prachtige eikenhouten structuur en een staaltje van meesterlijke bouwkunst  – die niet echt klankvriendelijk was, iets te realiseren dat de muziek meer dan welkom zou heten. Dat zou werk worden voor specialisten en zo geschiedde.

De nodige personaliteiten verwelkomden de pers op de officiële opening van de vernieuwde concertzaal. De persmensen konden meteen een repetitie van het huisorkest, het Symfonieorkest Vlaanderen, bijwonen. Martijn Dendievel gaf meteen een demonstratie hoe je een orkest op een half uurtje tijd doet groeien. Veelbelovend voor wat nog komen zal wat de werking van het orkest betreft. Nog meer belovend is de toekomst van Martijn Dendievel als dirigent. Je mag het overdrijving noemen, maar kom me binnen enkele jaren niet vertellen dat je het niet wist: hij wordt een beroemd dirigent en zal aan de wereldtop staan. Eigenlijk… Hij staat er al…

We nemen het persbericht van De Bijloke over de opening over. Lees even mee.

Een jaar lang, sinds 5 augustus 2019, werd De Bijloke verbouwd en organiseerde het Muziekcentrum concerten op andere locaties in Gent, maar vandaag zijn de werken afgerond. Het iconische dakgebinte uit de 13e eeuw blijft magistraal als vanouds, maar de concertzaal die het overspant is nog geen klein beetje veranderd. De vloer werd 1,20 meter uitgediept, het podium kwam naar voren, erachter verschenen koorbanken – toegankelijk voor het publiek! – en de hele zaal is omzoomd door lambriseringen. Zo voelt die kamer-in-de-kamer intiem en magistraal tegelijk aan.

‘Het resultaat is een state-of-the-art concertzaal met uitmuntende akoestiek en uitzonderlijk zitcomfort’, zegt directeur Geert Riem. ‘Daarvoor schakelden we de Londense akoestici van ARUP in, dé wereldtop, met op hun visitekaartje Sydney Opera House en het ingenieuze Cornucopia-podium van popster Björk.’

Ned Crowe van ARUP: ‘Het uitgangspunt van het ontwerp was de natuurlijke galm van de ruimte vergroten. De houten lambriseringen zorgen voor een gelijke verdeling van het geluid en een optimale beleving vanop elk zitje.’

ARUP werkte samen met de Londense DRDH Architects, die ook de opdracht voor Opera Gent en Bourla Antwerpen binnenhaalden. Oprichter David Howarth: ‘Een evenwichtig architecturaal samenspel tussen het eeuwenoude dak en een splinternieuwe zaal: dat was onze bedoeling. Het gebouw heeft een lange traditie van uitzonderlijke concerten, maar voor het eerst in haar geschiedenis klinkt de ruimte exact zoals ze wil klinken: als de perfecte concertzaal.’

Symfonieorkest Vlaanderen, huisorkest van De Bijloke, mocht het akoestische pareltje als eerste testen. Chef-dirigent Kristiina Poska: ‘De zaal overtreft alle verwachtingen. De akoestiek versterkt de verbondenheid en de communicatie tussen de muzikanten, wat essentieel is voor ons werk. Het geluid is erg verfijnd en helder, maar tegelijk klinkt het orkest als een evenwichtig geheel. Tel die twee samen en je krijgt een zaal die het orkest laat schitteren op zijn mooist.’

Samen met de concertzaal werden ook het Café en de Foyer vernieuwd. Ze kregen een origineel interieur van de Antwerpse Studio Helder en het Gentse collectief Onbetaalbaar, dat ecologie en recuperatie hoog in het vaandel draagt.

En zo is het herboren Muziekcentrum De Bijloke klaar om, volledig coronaproof, liefhebbers van klassiek, hedendaags, jazz en festivals meer dan ooit in de watten te leggen.

Praktisch
Feestelijk openingsweekend op vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 sept met Symfonieorkest Vlaanderen, B.O.X en Dez Mona, International Opera Academy: De Bijloke 
(enkel nog tickets voor Bijloke Binnenstebuiten zaterdag 11u, rest is uitverkocht)


  • WAT: Opening concertzaal De Bijloke
  • WAAR & WANNEER: woensdag 2 september 2020
  • FOTO’S: © Phoebe De Corte

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: