20 juni – deSingel “M!ILONGA”

M!ILONGA Sidi Larbi Cherkaoui

Met de wereldpremière in het Théâtre du Jorat (Lausanne), is ‘M!ilonga’ de jongste artistieke creatie van de Belgische Marokkaan Sidi Larbi Cherkaoui. Inmiddels is de wereldtournee gestart. Na Antwerpen volgen Istanbul, Lyon, New York, Londen en Los Angeles. Het universum van Sidi Larbi Cherkaoui is grenzeloos. Zijn snelle hartslag voedt het publiek over de hele wereld. Eén ding is zeker: het Vlaamse publiek heeft hem in het hart gesloten. De vooropgestelde drie vertoningen in deSingel waren in een mum van tijd uitverkocht. Om aan de overrompelende vraag  alweer een wachtlijst!

Met de wereldpremière in het Théâtre du Jorat (Lausanne), is ‘M!ilonga’ de jongste artistieke creatie van de Belgische Marokkaan Sidi Larbi Cherkaoui. Inmiddels is de wereldtournee gestart. Na Antwerpen volgen Istanbul, Lyon, New York, Londen en Los Angeles. Het universum van Sidi Larbi Cherkaoui is grenzeloos. Zijn snelle hartslag voedt het publiek over de hele wereld. Eén ding is zeker: het Vlaamse publiek heeft hem in het hart gesloten. De vooropgestelde drie vertoningen in deSingel waren in een mum van tijd uitverkocht. Om aan de overrompelende vraag  alweer een wachtlijst!

De tangocultuur

De Argentijnse tango overleeft al meer dan een eeuw. Op de Milonga’s in danscafés wordt vaak van partner gewisseld. Vandaar de zeer toepasselijke titel ‘M!ILONGA’. Met eerbied en respect voor andere culturen en uitingsvormen werkt Sidi Larbi Cherkaoui zich in de materie in en drukt er dan zijn  eigen stempel op. Na Kungfu met zeventien Shaolin-monniken, Indische dans en flamenco dompelde hij zich onder in de tangocultuur. Het verhaal startte in 2010  toen Ricardo Szwarcer, de Argentijnse producent en directeur van de Usina del Arte in Buenos Aires hem aansprak voor dit project. Sidi Larbi Cherkaoui, perfectionist als hij is, ging niet over één nacht ijs. Hij nam zelf tangolessen, trok veel naar Milongas om aan de zijlijn te kijken naar de hypnotische dialoog tussen twee lichamen. Na dat tango-bad kwam hij in actie. Het resultaat is verbluffend. Superlatieven schieten andermaal te kort: a-dem-be-nemend!

Expressief en gevoelsgeladen

Zijn passie voor dans is geen verschroeiend vuur, maar wakkert andere talenten aan. De vele generaties die tango hebben voortgebracht, gevoed, gekoesterd, gedeeld, bemind, delen in het succes. Hij behoudt de essentie van de tango, maar gaat ontrafelen, nieuwe structuren en allianties zoeken. Hij  koos top tangodansers met een sterke fysieke kracht en een lichaamsattitude die imponeert. Mannen en vrouwen die de rijkdom van de ritmes en bewegingen uit de regio in hun genen dragen. Dansers in hart en ziel die hij kon binnenvoeren in de wereld van de hedendaagse dans. Als choreograaf wil hij telkens een totaalplaatje realiseren. De sfeer van Buenos Aires wordt opgeroepen via geprojecteerde beelden van de stad, stoelen en zetstukken moeten de sfeer van een Argentijns nachtbar oproepen. De kostuums, van de hand van Tim Van Steenbergen, maken de vrouwen verleidelijk en begerenswaardig. De muziek is de opzwepende en bindende factor. Het orquesta tipica: gitaar, viool, contrabas, piano en bandoneon produceert meeslepende en dansante klanken en is zowat de ziel. ‘M!ILONGA’ is het levende, ademende mengsel van verleden en heden: expressief en gevoelsgeladen.

Tango is een paringsdans, een verstrengeling van lijf en leden, met nadruk op het virtuoze en flitsende benenspel. De voorstelling begint met twee dansers die rug aan rug staan, wat compleet haaks staat op het beeld dat we van tango hebben.  Langzaam komt hun voetenwerk op gang. Een voorzichtige verkenning van elkaar, een vernuftig spel van actie en reactie, er is het aanvoelen en het contact én een verbluffende spectaculaire techniek. Sidi Larbi Cherkaoui ontkoppelt en verbindt, maakt nieuwe constructies. Een vrouw of man die infiltreert in een danspaar. Het wordt een driehoeksverhouding, of drie vrouwen, of een triootje van mannen… of alle dansers versmelten in een draaikolk van ritme. De voorstelling verloopt als een roetsjbaan van stijlen, formaties, temperament en karakter met fellere en meer ingetogen momenten en eindigt niet in een point finale, maar dooft zachtjes uit. Zoals de voorstelling begon met een danspaar rug aan rug, eindigt ze ook maar dan alle dansparen die rug aan rug de wereld inkijken. Het publiek was laaiend enthousiast en toonde zijn waardering met een minutenlange staande ovatie.

 

Tags

Gerelateerde Artikelen

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: