17de en 18de eeuw Venetiaans en Frans

Castello en Co, Caecilia Consort, Challenge Classics

Venetië spreekt tot de verbeelding. Het water, de gondels, de maskers, de paleizen en ja natuurlijk ook omwille van de barokmuziek. ‘Leven als God in Frankrijk’: het spreekwoord zegt meteen alles. Is het omwille van de frivole barokmuziek? De druiven? De Provence? Parijs? De bergen of de kusten? Wat voor ons ligt, zijn twee cd’s, een met Venitiaanse muziek, een met Franse muziek. Wij luisterden voor u en proefden Venetië en voelden ons als een god in Frankrijk…

Venetië spreekt tot de verbeelding. Het water, de gondels, de maskers, de paleizen en ja natuurlijk ook omwille van de barokmuziek. ‘Leven als God in Frankrijk’: het spreekwoord zegt meteen alles. Is het omwille van de frivole barokmuziek? De druiven? De Provence? Parijs? De bergen of de kusten? Wat voor ons ligt, zijn twee cd’s, een met Venitiaanse muziek, een met Franse muziek. Wij luisterden voor u en proefden Venetië en voelden ons als een god in Frankrijk…

Venetië strijkt en blaast

** Het Caecilia-Concert bracht een cd op de markt met werk voor blazers en strijkers van Dario Castello, Gionvanni Antonio Bertoli, Biagio Marini, Girolamo Frescobaldi en Giuseppe Scarani, vijf 17de eeuwse Italiaanse collega’s componisten.

Op deze cd zijn het vooral de blazers die ons bekoren. De warme klanken van de kopers en het hout strelen het oor en geven de cd een feestelijke kleur. We zijn minder aangesproken door de strijkers die eerder scherp en hoekig klinken. Dit heeft tot gevolg dat er soms een bijna tweestrijd is tussen strijkers en blazers. Misschien geeft dit precies de sferen weer van het dubbelzinnige leven in het barokke Venetië waar met veel glitter naar buihten werd getreden enerzijds, maar waar het anderzijds achter de muren van de rijk versierde gevels allicht niet zo fraai leven was?

Een goede cd in het geheel genomen, met een extra pluspunt voor de blazers, die de liefhebbers van vlotte barokmuziek zeker kunnen waarderen.

Castello & Co – Caecilia Consort — Challenge Classics CC72547

Franse hommages aan gamba en klavecimbel

***** Het duo Mieneke Van der Velden (viola da gamba) en Glen Wilson (klavecilbel) zetten Franse 17de en 18de eeuwse muziek voor beide instrumenten op cd. Het is boeiend te horen dat er evolutie zat in de composities en dat de Italiaanse inspiratie hoe dan ook niet echt zeer ver weg is, ook al hebben ‘de’ Fransen niet graag dat je dit zegt en schrijft.

We luisteren met deze cd naar muziek van Jean-Henri d’Angelbert, Marin Marais, Charles Dolle en Antoine Forqueray. Beide uitvoerders hebben een rijke loopbaan in de ‘oude muziek’ praktijk en dat ze weten waar ze mee bezig zijn, is meer dan duidelijk. Ze spelen met een vlotheid en genieten tegelijkertijd zodanig dat ze je meeslepen in het geheel. Een breed muzikaal inzicht is waar Van der Velden en Wilson heer en meester in zijn. De muziek ademt, is eerlijk, zuiver, eenvoudig en je verliest niet één minuut de aandacht. Zo hoort het. Kamermuziek van dit niveau is muziek waar je nooit genoeg van krijgt.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC